Allah op Lombok - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Albert Oosterom - WaarBenJij.nu Allah op Lombok - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Albert Oosterom - WaarBenJij.nu

Allah op Lombok

Blijf op de hoogte en volg Albert

28 Mei 2013 | Indonesië, Kuta

Dinsdagmorgen zet een taxi ons af bij de haven. De Ombak Putih ligt een paar honderd meter verderop op ons te wachten. Een klein motorbootje dat als een caravan de komende week achter ons zeilschip wordt meegesleept komt ons bij de kade ophalen. Door de veelheid aan koffers moet hij driemaal heen en weer. Het gezelschap bestaat uit 18 passagiers. Behalve een fransman die al jaren in Hongkong woont, en wij, zijn het allen Noordamerikanen. Bij het voorstelrondje blijken er twee artsen in de groep. Ik houd angstvallig mijn mond over mijn ziekenhuis achtergrond. Ik heb vakantie.

De alleenreizende Fransman valt wat uit de toom met zijn geminicuurde nagels. Dat hij een ring draagt en tussen neus en lippen door vertelt dat zijn vrouw ooit ook opgelicht is door een balinese taxichauffeur overtuigd ons niet. Parmantig zit hij kaarsrecht op het puntje van een stoel op het dek. Een t-shirt op de zitting moet voorkomen dat zijn gesteven pantalon bevlekt raakt.
Een jonge huisarts uit Milwaukee is er met vrouw en kinderen. Hun twee jongens van rond de tien jaar hebben meer aandacht voor hun ipad dan voor het uitzicht. Als ik zijn broodmagere vrouw later bij het buffet 4 frietjes en een blaadje sla op haar bord zie leggen is mijn diagnose al klaar. Maar ik houd mijn mond. Ik heb vakantie.

De weergoden blijken verstandiger dan echtgenote en schoonzus. Ondanks waarschuwingen over UV straling en tropische zonnebrand verblijven zij een paar uur schaars gekleed in de ligstoelen op het dek. De opkomende bewolking voorkomt erger.
Maar ik zeg niets. Precies, ik heb vakantie.

De hutten blijken ruimer dan gedacht. Dat schoonzus een extra bed ter beschikking had voor de koffers was al ingeschat maar ook wij blijken boven onze twijfelaar een extra bed te hebben. Nu een mooie plek voor de koffers, later misschien de oplossing voor al te innig contact bij het snel roder wordende decolleté van mijn eega.
Na 4 uur varen gaan we voor anker in een baai op noordoost Bali. De excursie naar een autentiek dorpje in de rimboe wordt een uur vertraagd door een tropische bui. Het komt niet meer goed met het weer de rest van de dag. Een striemende moessonregen veegt rond etenstijd het dek schoon. Na het diner bijtijds naar bed in de vroeg ingevallen duisternis.
Morgen aan land in Lombok. De vraag van de reisleidster aan de vrouwen in het gezelschap is om op dit zwaar islamitische eiland benen en decolleté bedekt te houden. Allah als beschermingsfactor 50 dus. Een verstandige God.
Door de deining worden we in slaap gewiegd. Ik zeg niets meer. Ik heb vakantie.

  • 03 Juni 2013 - 13:21

    Mirjam:

    Wat schrijf je toch prachtig Albert (vlgs Paul heb je helemaal geen vakantie als je elke dag ons schrijft!). Maar wat is het leuk dat wij op deze manier met jullie mee kunnen reizen. Ook de foto's zijn prachtig! Voorzichtig en heel veel plezier! We blijven jullie graag volgen! Liefs van paul en mirjam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Albert

Op deze site beschrijf ik hoe ik onze vakanties beleef. De voorbereiding, de reis maar vooral wat mij opvalt rondom mij. Geen verslag van minuut tot minuut wat we gedaan of gegeten hebben dus. Lees ook de verslagen van eerdere vakanties er maar op na. Vanuit Tanzania werd de site nog gevuld met SMSjes. Dat dwong mij om zo compact mogelijk te formuleren. Vanuit Maleisië kon ik frequent een computer in een hoekje van een hotel gebruiken en tijdens onze reis naar de Indonesische Sunda eilanden beschikte ik over een tablet waar ik elke dag op elk moment in kan schrijven. Het uploaden kon dan later zodra er WiFi verbinding was. Met de vierdaagse kon ik mijn smartphone gebruiken met alle luxe van 24/7 internet en een geintegreerd fototoestel.

Actief sinds 27 Juni 2012
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 102086

Voorgaande reizen:

15 Juli 2019 - 15 Juli 2019

2019 De vierdaagse van Nijmegen (4e)

16 Februari 2019 - 06 Maart 2019

2019 Groeps rondreis Sri Lanka

18 Februari 2018 - 08 Maart 2018

2018 Camperreis Tuinenroute Zuid-Afrika

17 Juli 2017 - 21 Juli 2017

2017 De vierdaagse van Nijmegen (3e)

24 Januari 2016 - 10 Februari 2016

2016 Safari Kenia

21 Juli 2015 - 24 Juli 2015

2015 De vierdaagse van Nijmegen (2e)

25 Mei 2013 - 19 Juni 2013

2013 Bali en de kleine Sunda eilanden

12 Maart 2011 - 04 April 2011

2011 Oost en West Maleisie

13 Januari 2008 - 04 Februari 2008

2008 Tanzania en Zanzibar

15 December 2004 - 06 Januari 2005

2004 Zuid Afrika met camper

Landen bezocht: