Vissen en vleermuizen - Reisverslag uit Labuhanbajo, Indonesië van Albert Oosterom - WaarBenJij.nu Vissen en vleermuizen - Reisverslag uit Labuhanbajo, Indonesië van Albert Oosterom - WaarBenJij.nu

Vissen en vleermuizen

Blijf op de hoogte en volg Albert

30 Mei 2013 | Indonesië, Labuhanbajo

De reis van Bali naar Flores is ongeveer 500 km lang. 's nachts overbruggen we grotere afstanden, op de dag steeds korte stukken. Na Bali en Lombok varen we vandaag ten noorden van Sumbawa. De tabaksbouw op dit enorme eiland slaan we over. De onbewoonde eilandjes voor de kust zijn interessanter. Als eerste gaan we aan land aan de voet van een dicht begroeide heuvel. Kruip door - sluip door lopen we glibberend door het regenwoud. Viermaal kruist het pad hetzelfde kronkelende riviertje. We eindigen bij een waterval midden in de jungle. De meegenomen onderwatercamera zorgt ervoor dat deze natuurlijke douche van alle kanten gefotografeerd kan worden. Als de gezusters beiden een vis aan hun kuiten voelen sabbelen is het mooi geweest. Terug op de boot is het twee uur varen naar Satonda. Een overblijfsel van de grootste vulkaaneruptie uit de recente geschiedenis. Het jaar 1816 staat wereldwijd bekend als het jaar zonder zomer. De oorzaak ligt hier. De getallen over hoeveel duizenden kubieke kilometer as de lucht is ingeblazen gaan wat langs ons heen. Wij zijn al lang blij met het overblijfsel van de eruptie. Een rond eiland met in het midden een kratermeer met heerlijk warm water. In een kajak overbrug ik de laatste honderden meters naar het eiland. De zusjes laten zich overzetten met de motorboot. In het kratermeer zelf is weinig leven. Tussen het koraal voor de kust des te meer. Uren dobberen wij al snorkelend boven het rif. Wuivend koraal en miljoenen kleurige visje bewegen onder ons alle kanten op. In de uren dat we hier verblijven maar tweemaal terug naar het strand. De eerste keer voor nieuwe batterijen en de tweede keer voor een nieuw sd-kaartje. We trotseren honderden prikjes op armen rug en benen van mini kwalletjes die met het blote oog niet zichtbaar zijn. De vissen laten ons met rust ook al worden ze soms hinderlijk met de camera achtervolgd.
Terug aan boord is het wachten op de duisternis die rond 18.15 binnen 10 minuten zijn intrede doet. Op dat moment vliegen (tien?)duizenden vleermuizen van het eiland naar de vaste wal 2 km verderop. De flying foxes hebben een spanwijdte van soms wel 60 cm en vliegen in indrukwekkende aantallen soms laag over.
De avond wordt met een cocktail aan dek doorgebracht. Vannacht vaart de boot naar Bima. Dat is de oostelijke provincie van Sumbawa.

• 04 Juni 2013 - 19:22

Corien Hoogland:

Wat een prachtige foto's , is Albert aan het oenenen voor het wereldkampioenschap kano varen, groet Corien

• 04 Juni 2013 - 20:56

Akkie:

Wat een mooie reis maken jullie!

Albert

Op deze site beschrijf ik hoe ik onze vakanties beleef. De voorbereiding, de reis maar vooral wat mij opvalt rondom mij. Geen verslag van minuut tot minuut wat we gedaan of gegeten hebben dus. Lees ook de verslagen van eerdere vakanties er maar op na. Vanuit Tanzania werd de site nog gevuld met SMSjes. Dat dwong mij om zo compact mogelijk te formuleren. Vanuit Maleisië kon ik frequent een computer in een hoekje van een hotel gebruiken en tijdens onze reis naar de Indonesische Sunda eilanden beschikte ik over een tablet waar ik elke dag op elk moment in kan schrijven. Het uploaden kon dan later zodra er WiFi verbinding was. Met de vierdaagse kon ik mijn smartphone gebruiken met alle luxe van 24/7 internet en een geintegreerd fototoestel.

Actief sinds 27 Juni 2012