'N groot oprigting - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Albert Oosterom - WaarBenJij.nu 'N groot oprigting - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Albert Oosterom - WaarBenJij.nu

'N groot oprigting

Blijf op de hoogte en volg Albert

28 Februari 2018 | Zuid-Afrika, Addo

Twee dagen Addo olifantenpark. Een stuk natuur ter grootte van het Kaaps Schiereiland dus zo'n 30x8 km.
Hierin leven honderden olifanten, wat buffels en wat zebra's. Volgens de parkgids natuurlijk nog veel meer wild maar je komt hier voor de ollies en niet voor de kudu's en de struisvogels. De eerste dag zijn we om 10 uur bij de zuid ingang. Dat had half 10 kunnen zijn maar de ANWB heeft hier duidelijk de borden niet georganiseerd. De vaak gebezigde opmerking; 'volgens mij hadden we er hier afgemoeten' klinkt ook nu weer enkele keren.
In het park kennen ze geen asfaltwegen. Alleen hobbelpaden met potholes en heul veul olifantendrollen die suggereren dat er heul veul fanten moeten rondlopen in dit heuvelachtig gebied. Diverse beklimmingen en dus ook afdalingen van 12% zijn een uitdaging voor de auto en voor de chauffeur. In 2 dagen wild spotten hebben we in 12 uur tijd 120 km in de 2e versnelling door het gebied gekropen. De helft van de tijd staan we stil bij de dikhuiden die soms in grote kuddes aan het grazen zijn. Soms lopen ze over de weg en zouden we ze uit het open portierraam kunnen aanraken. Maar we kennen de You Tube filmpjes waar een boze olifant een camper aan gort slaat.
Nu niets van dat alles. De moeders lopen met hun jongen langs onze auto zonder ons een blik waardig te gunnen.
Vlak voordat we tevreden en met bijna volle sd-kaartjes weer naar de camping terugkeren zien we een bronstige bul een jong vrouwtje benaderen. Zelfs zonder telelens oogst zijn gereedschap bewondering. Een kwartier zien we het voorspel aan totdat de moeder van het meisje verschijnt. De lover verschrompeld en taait af richting het struikgewas. De geschoten filmpjes zal ik pas na de vakantie op FaceBook zetten omdat er een kans is dat mijn account geblokkeerd wordt gezien de expliciete beelden.
Het blijft wonderlijk dat we maar heel weinig andere auto's tegenkomen. Is het park zo groot of komt het dat we vandaag al om half 8 het park inreden. Feit blijft dat er na 13 uur weinig dieren zich nog laten zien Het is gewoon te warm. Temperaturen boven de 35 graden. En wij? Wij stoppen midden tussen de olifanten, openen de koelkast, nemen een koude cola. Door het schudden spuit de cola uit de fles. We proosten op de bul en moe maar voldaan verlaten we het olifantenreservaat.

Albert

Op deze site beschrijf ik hoe ik onze vakanties beleef. De voorbereiding, de reis maar vooral wat mij opvalt rondom mij. Geen verslag van minuut tot minuut wat we gedaan of gegeten hebben dus. Lees ook de verslagen van eerdere vakanties er maar op na. Vanuit Tanzania werd de site nog gevuld met SMSjes. Dat dwong mij om zo compact mogelijk te formuleren. Vanuit Maleisië kon ik frequent een computer in een hoekje van een hotel gebruiken en tijdens onze reis naar de Indonesische Sunda eilanden beschikte ik over een tablet waar ik elke dag op elk moment in kan schrijven. Het uploaden kon dan later zodra er WiFi verbinding was. Met de vierdaagse kon ik mijn smartphone gebruiken met alle luxe van 24/7 internet en een geintegreerd fototoestel.

Actief sinds 27 Juni 2012
Totaal aantal bezoekers 102093