Het was hier verschrukkelijk - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Albert Oosterom - WaarBenJij.nu Het was hier verschrukkelijk - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Albert Oosterom - WaarBenJij.nu

Het was hier verschrukkelijk

Blijf op de hoogte en volg Albert

09 Februari 2016 | Kenia, Mombassa

Een paar dagen aan een tropisch strand langs de Indische oceaan omlijst door palmbomen, volop zoet- en zoutwater en heel veel hakuna matata.

7 am
Als ik de deur van onze bungalow uitstap is het nog stil op het resort. De klamme warmte vormt een stevige laag condens op de lens. Aan het hagelwitte strand duiken jongetjes met sponzen onder een boot om de glazen bodem te reinigen. Vlerkprauwen schommelen nog eenzaam aan de ankers. De drie zwembaden wachten op hun eerste gast. Onberispelijk gekleed personeel lacht de tanden bloot wat prachtig contrasteert met hun huid. 'JAMBO' klinkt het overal waar ze hun vroege gast ontwaren. 'JAMBO' roep ik terug en richt mijn camera op de hornbills in dadelpalmen en op de aapjes die tikkertje spelen tussen de nog lege ligstoelen.

10 am
De geur van eieren en spek drijft langzaam weg uit het resort. Wij kiezen voor het zwembad met 3 baden gescheiden door watervallen. Niet om de scenery maar om het bordje QUIET ZONE. Wat in beleeft engels zoveel betekent als CHILDREN NOT ALLOWED.
De pool boy waarschuwt voor dieven. Van alle kanten kijken ze uit de palmbomen op ons neer.
We zetten ons in witte saus met een hoge beschermingsfactor. De ultraviolette straling die hier op 4 graden zuiderbreedte onze huid bombardeert haalt UV-INDEX 12.

2 pm
Geblakerd, gevoed en gelaaft en laten we ons met een glazen bodem boot over de lagune varen naar het rif zo'n 400 meter uit het strand. De bootsman springt halverwege overboord om voor zijn gasten zeesterren en -spinnen op te duiken. De helden onder ons mogen ze even vasthouden. Bij het rif snorkelen en filmen we Nemo visjes en jawel; zebravissen. We ontwijken de vele zeeegels die in groten getale aanwezig zijn. In het ondiepe water lukt dat niet helemaal. 2 zwarte stekels mogen in mijn knie mee naar Nederland.

9pm
Begeleidt door de muziek van de musical The Lion King, die elders op het park wordt opgevoerd, pakken wij onze koffers. De meest houten souvenirs worden in badlakens gerold om het geweld van de luchthaven te weerstaan. Alle overbodige ballast wordt achtergelaten. De binnenlandse vlucht van Mombasa naar Nairobi accepteert een veel lager gewicht dan de vervolgvlucht. Het kunnen nog dure beelden worden.

Om alle superlatieven samen te vatten: het was een topvakantie.
Gelukkig hebben we de foto's nog.

Albert

Op deze site beschrijf ik hoe ik onze vakanties beleef. De voorbereiding, de reis maar vooral wat mij opvalt rondom mij. Geen verslag van minuut tot minuut wat we gedaan of gegeten hebben dus. Lees ook de verslagen van eerdere vakanties er maar op na. Vanuit Tanzania werd de site nog gevuld met SMSjes. Dat dwong mij om zo compact mogelijk te formuleren. Vanuit Maleisië kon ik frequent een computer in een hoekje van een hotel gebruiken en tijdens onze reis naar de Indonesische Sunda eilanden beschikte ik over een tablet waar ik elke dag op elk moment in kan schrijven. Het uploaden kon dan later zodra er WiFi verbinding was. Met de vierdaagse kon ik mijn smartphone gebruiken met alle luxe van 24/7 internet en een geintegreerd fototoestel.

Actief sinds 27 Juni 2012