Na de testikels vandaag de clitoris - Reisverslag uit Naivasha, Kenia van Albert Oosterom - WaarBenJij.nu Na de testikels vandaag de clitoris - Reisverslag uit Naivasha, Kenia van Albert Oosterom - WaarBenJij.nu

Na de testikels vandaag de clitoris

Blijf op de hoogte en volg Albert

03 Februari 2016 | Kenia, Naivasha

Bij het verlaten van de Maasai Mara krijgen wij uitgebreid verslag van onze gids over het gebruik van de 'genital mutilation' van Maasai meisjes. Hoewel bij wet verboden wordt bij de meisjes op 8 jarige leeftijd de zenuw naar de clitoris doorgesneden. De verworvenheid van deze tijd is dan wel dat het met een gesteriliseerd mes gebeurt. Net als bij de besnijdenis van de jongens gaat dit gepaard met een groot feest bij het dorp. (feest bij de gemeenschap zou een volledig onterechte associatie geven).
In de twee jaar die volgen mogen de meisjes seksueel experimenteren met leeftijdsgenoten
waarna ze op hun tiende voor een aantal koeien uitgehuwelijkt worden aan een meestal veel oudere man die zich dat kan veroorloven. Vóór hun vijftiende jaar hebben ze meestal al 3 kinderen. In onze beleving is dit gebruik nauwelijks minder wreed dan het tafereel van de leeuwen en de buffel gisteren.
Omdat de Maasai mannen alleen op hun stok leunend hun vee uitlaten komt alles op de vrouwen neer. Hutten bouwen, water halen, eten koken, kinderen opvoeden. Een man mag wel meerdere vrouwen hebben dus het werk kan verdeeld worden.
Het leven van de vrouwen is zo zwaar dat ze meestal niet oud worden. Begrijpelijk dat de mannen heel zuinig op hun koeien zijn dus.

Inmiddels aangekomen bij Lake Naivasha. Een groot zoetwatermeer met honderden hippo's.
Een uitgelezen locatie voor een safari op het water. Dobberend tussen de waterhyacinten zien we aan alle kanten oogjes, neusjes en oortjes. Van de resterende 2000 kilo nijlpaard zien we niet veel. In het ondiepe water zien we waterbokken van de drijvende soepgroente eten en op de oevers spotten we zebra's, gnoes en giraffen.
'sMiddags niets gepland. Een paar uur bij het zwembad. Als we besluiten om met zijn allen wat te drinken ontbreekt op de cocktaillijst een 'screaming orgasm'. We hadden het kunnen weten.

Albert

Op deze site beschrijf ik hoe ik onze vakanties beleef. De voorbereiding, de reis maar vooral wat mij opvalt rondom mij. Geen verslag van minuut tot minuut wat we gedaan of gegeten hebben dus. Lees ook de verslagen van eerdere vakanties er maar op na. Vanuit Tanzania werd de site nog gevuld met SMSjes. Dat dwong mij om zo compact mogelijk te formuleren. Vanuit Maleisië kon ik frequent een computer in een hoekje van een hotel gebruiken en tijdens onze reis naar de Indonesische Sunda eilanden beschikte ik over een tablet waar ik elke dag op elk moment in kan schrijven. Het uploaden kon dan later zodra er WiFi verbinding was. Met de vierdaagse kon ik mijn smartphone gebruiken met alle luxe van 24/7 internet en een geintegreerd fototoestel.

Actief sinds 27 Juni 2012