Die sluise van die hemel is behoorlik oopgetrek. - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van Albert Oosterom - WaarBenJij.nu Die sluise van die hemel is behoorlik oopgetrek. - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van Albert Oosterom - WaarBenJij.nu

Die sluise van die hemel is behoorlik oopgetrek.

Blijf op de hoogte en volg Albert

26 Februari 2018 | Zuid-Afrika, Jeffrey’s Bay

Inmiddels hebben we 1000 km gereden in 5 dagen. We hebben ons een nieuw dag-nacht ritme moeten aanwennen.
De eerste dagen vertrokken we rond half 10. Elke dag rijden we dan zo'n 200-250 km. Dat is max 4 uur rijden. Maar door de stops onderweg arriveren we pas na 16 uur op de camping. Boodschappen zijn dan al gedaan want hoe luxe het park ook is, er is geen winkel en geen restaurant. Dat zou ook geen omzet opleveren want iedereen gebruikt de BBQ. Een braai is bij iedere staplek beschikbaar.
Na 18 uur wordt het serieus fris en om 19 uur is het donker.
Daarom besloten om voortaan al om 8 uur te vertrekken.
Om 21 uur kruipen we in onze bedstee van 200x127 cm met naast ons de wekker en de afstandsbediening van de airco die 'smorgens dienst doet als verwarming.
Hoewel op de dag 30 graden koelt het 'snachts af tot 11.
Na het reveille om 6 uur eerst de verwarming aan. In 20 minuten wordt onze iglo opgewarmd tot een subtropisch onderkomen. Niet vergeten de deur van de badkamer open te zetten anders blijft dat nog een ijspaleis.
En zo hebben we nog 20 minuten waarbij we afhankelijk zijn van elkanders lichaamswarmte.
Als de broodrooster en de waterkoker hun werk hebben gedaan kan de kachel weer omgebouwd tot airco want de zon begint om 8 uur al te branden
Na de afwas begint iedere dag een nieuw avontuur.

De gehele zuidkust is afrikaans. In onze beleving is dat oud-nederlands maar matig te verstaan. Wel prima te lezen. We genieten van namen als Spiegelrivier, Jongensfontein, Mosselbaai, Wildernis en Klein- en groot Brakrivier.
Een naam als Kommaweer op een winkel moet van een geboren ondernemer zijn.

Op camping Strandplaas is ons een zeer ruime plek van 10x10 meter toegewezen.
Toch lukt het bij het achteruit rijden de electriciteitskast om te duwen. Het met glasvezel versterkte kunststof van de bumper scheurt en er vallen wat stukken af.
Omdat de verlichting van de camper het nog doet en de elektra via het kastje nog geleverd wordt het maar zo gelaten
De onderhoudsman van de camping haalt er zijn schouders over op. Hij zal het wel repareren. De autoschade melden we telefonisch aan de verhuurder. We zijn gelukkig verzekerd.

Regen hebben we tot nu toe alleen 'snachts.
Omdat we voornamelijk langs de kust rijden is er soms vrij veel wind. Gisteren aangekomen op onze bestemming waaide het minstens windkracht 7. De camperdeur moest met 2 handen worden vastgehouden.
De buren werkten echter onverstoorbaar door aan de voorbereiding van hun braai terwijl bij ons de chips uit de bakjes werd geblazen. Een uur later echter werd het windstil en kronkelden tientallen rooksignalen om ons heen omhoog als was het een indianendorp.
Wij aten knus binnen onze kippenpootjes met ui en champignons. Gewoon uit de koekepan.
Braaien is blijkbaar ook meteorologie.

• 27 Februari 2018 - 08:39

Corien Hoogland:

Wat leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te zien. Alsof je zelf aanwezig bent. Geniet maar lekker. In Nederland erg frisjes. Een hele fijne tijd verder Groet uit Leusden van Corien

• 27 Februari 2018 - 15:02

Joke:

Hoop dat de hemelsluizen sluiten en jullie mogen genieten van een heerlijke zon en mooie roadtrip!

Albert

Op deze site beschrijf ik hoe ik onze vakanties beleef. De voorbereiding, de reis maar vooral wat mij opvalt rondom mij. Geen verslag van minuut tot minuut wat we gedaan of gegeten hebben dus. Lees ook de verslagen van eerdere vakanties er maar op na. Vanuit Tanzania werd de site nog gevuld met SMSjes. Dat dwong mij om zo compact mogelijk te formuleren. Vanuit Maleisië kon ik frequent een computer in een hoekje van een hotel gebruiken en tijdens onze reis naar de Indonesische Sunda eilanden beschikte ik over een tablet waar ik elke dag op elk moment in kan schrijven. Het uploaden kon dan later zodra er WiFi verbinding was. Met de vierdaagse kon ik mijn smartphone gebruiken met alle luxe van 24/7 internet en een geintegreerd fototoestel.

Actief sinds 27 Juni 2012