Reptielen en regenwoud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Albert Oosterom - WaarBenJij.nu Reptielen en regenwoud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Albert Oosterom - WaarBenJij.nu

Reptielen en regenwoud

Blijf op de hoogte en volg Albert

09 Juni 2013 | Indonesië, Ubud

Vandaag gaan we wandelen door het tropisch regenwoud, althans dat is onze vertaling van 'jungle trekking'.
Heel Bali is tropisch zou je zeggen maar wandelen door een dicht bos gebeurt bij uitstek rond het Tambliganmeer in het noorden. Hemelsbreed 30 km verwijderd van ons hotel maar in Bali loopt geen enkele weg rechtdoor van A naar B. Als we na tweeeneenhalfuur ons doel bereiken staat er 60 km op de teller. Via half weggespoelde boswegen zijn we geklommen naar 1200 meter hoogte. De temperatuur is hier met 22 graden zeer aangenaam. De lucht is inmiddels helemaal dichtgetrokken. We hopen dat de term regenwoud niet al te letterlijk zal uitpakken vandaag. Als we verstijfd uit het busje stappen worden we opgewacht door een man die reptielen aanbiedt voor een foto. De zusjes laten zich omhangen met een python van 4 meter en beleggen met een leguaan van 8 kilo. Ik offer mijzelf op om hier foto's van te maken. Zo beginnen we 3 uur na vertrek uit het hotel aan het eigenlijke doel van deze onderneming, een boswandeling. Thuis verwend door bossen op loopafstand, hier aan de andere kant van de wereld op dagreisafstand van ons apenhotel. De gids vertelt enthousiast de namen van alle planten en bomen die opvallend veel uit de ficusfamilie lijken te komen. Opmerkelijk op deze rondreis is de afwezigheid van vogels op de eilanden van oost-Indonesië. Misschien dat eierrovende reptielen hier de oorzaak van zijn maar vogels zijn zeldzaam. Zo ook in dit bosperceel tegen de helling van het bergmeer. We dalen al wandelend enkele honderden meters af naar het meer. Hiervoor blijken we dezelfde spieren te gebruiken als gisteren bij het raften. Getraind als we zijn zet de gids er flink de sokken in want hij hoort het onweer tussen de bergen naderen. Aangekomen bij de oever van het meer liggen twee uitgeholde boomstammen klaar die voor kano door moeten gaan. Onder een steeds dreigender lucht peddelen we naar het dorpje aan de overkant. Vlak voor de bui losbreekt bereiken wij ons taxibusje. Op de kuit van echtgenote blijkt een bloedzuiger uit het bos te zijn meegelift. Toch een beest uit het regenwoud ontmoet dus.

Terug in het hotel worden de heroïsche foto's met de reptielen direct op Facebook en Whatsapp gezet. De ficusbomen halen het internet niet.

• 12 Juni 2013 - 11:32

Olga:

Ik geniet van jullie reisverslag
    Prachtige foto`s en leuke verhalen
    Een gave om alles zo te kunnen verwoorden.
    Voor de lezer is het al genieten, laat staan hoe het voor jullie moet zijn
    Ik krijg er ook zin in, maar die warmte ......

Albert

Op deze site beschrijf ik hoe ik onze vakanties beleef. De voorbereiding, de reis maar vooral wat mij opvalt rondom mij. Geen verslag van minuut tot minuut wat we gedaan of gegeten hebben dus. Lees ook de verslagen van eerdere vakanties er maar op na. Vanuit Tanzania werd de site nog gevuld met SMSjes. Dat dwong mij om zo compact mogelijk te formuleren. Vanuit Maleisië kon ik frequent een computer in een hoekje van een hotel gebruiken en tijdens onze reis naar de Indonesische Sunda eilanden beschikte ik over een tablet waar ik elke dag op elk moment in kan schrijven. Het uploaden kon dan later zodra er WiFi verbinding was. Met de vierdaagse kon ik mijn smartphone gebruiken met alle luxe van 24/7 internet en een geintegreerd fototoestel.

Actief sinds 27 Juni 2012