Wat eten we vandaag? Curry!!! ! Alweer? - Reisverslag uit Ahungalla, Sri Lanka van Albert Oosterom - WaarBenJij.nu Wat eten we vandaag? Curry!!! ! Alweer? - Reisverslag uit Ahungalla, Sri Lanka van Albert Oosterom - WaarBenJij.nu

Wat eten we vandaag? Curry!!! ! Alweer?

Blijf op de hoogte en volg Albert

02 Maart 2019 | Sri Lanka, Ahungalla

De stamppot reclame van de Lidl wordt dagelijks gebruikt in het reisgezelschap. Al wordt de hollandse stamppot hier vervangen door de Sri Lankaanse curry. De meeste reisgidsen juichen over de unieke en kleurrijke keuken. Vooral de grote diversiteit aan groenten, fruit en specerijen. Het meest gegeten gerecht is rijst met curry. Dat is groente, vlees of vis in hete gekruide sauzen. Bereidt met kokosmelk en uiterst pittige pepertjes.
Culinaire hoogstandjes blijken het echter niet te zijn. Overal maar dan ook overal zit peper of sambal of chili in. Van de soep tot het nagerecht is het belendende percelen nathouden.

De eerste middagmaaltijd schuiven we nog naief alles wat er lekker uitziet op ons bord. Bij het diner, dat niet veel verschilt van de lunch zijn we meer op onze hoede. De kip-tandoori thuis is slappe hap vergeleken met de hete kip uit deze keuken. Kipfiletjes kennen ze hier niet. De kip wordt hier met karkas en al in stukken gehakt en tot vlammetjes verwerkt. Rijst met kip curry is eigenlijk rijst met bot en kip en peper.
Soms heb je geluk en eet je rijst met peper en kip en bot. En als je niet goed zoekt tussen de meest bruine curry dan eet je alleen rijst met peper en bot. Smaken doet het altijd wel al gloeien de smaakpapillen na de maaltijd nog even na. Blussen met komkommer, mango of ananas lukt maar ten dele want ook daar is peper of chili in verwerkt. Maar alles went.
We eten 3 weken lang twee maal per dag rijst met curry. In het vliegtuig, in ieder hotel en in iedere lunchroom onderweg. Eénmaal lijken we te lunchen in een à la carte restaurant onderweg. We watertanden van de hamburgers en frietjes op de menukaart. Maar de gids is onverbiddelijk. Individueel bestellen duurt te lang. We moeten snel door dus schuiven we weer aan in de rij langs de curry's. Hurry hurry hurry dus maar weer aan de curry.
Alle schalen zijn altijd van kaartjes voorzien zodat je weet wat je opschept.
Nuttiger zou geweest zijn dat er als waarschuwing 1 of 2 of 3 pepertjes onder had gestaan om de pittigheid van het gerecht te duiden.
Hieronder een opsomming van de gerechten bij zo'n lopend buffet.

Chicken curry
Guave with pepper
Cucumber with pepper
Mango with chili
Chili pineapple

Als we de groep mogen geloven heeft het scherpe voedsel bij niemand tot darmbezwaren geleid. Waarschijnlijk wordt de colibacterie al geëlimineerd voor hij op ons bord komt.
P

• 03 Maart 2019 - 04:37

Corien Hooglanf:

Wat een leuke verhalen allemaal om te lezen...het lijkt net alsof je er dan zelf bent geweest.
    Eet smakelijk verder en goede reis...

• 03 Maart 2019 - 05:40

Joke:

Heerlijk zo’n andijvie stamppot gisteravond

• 03 Maart 2019 - 10:24

Krijn:

Nona Kip in Bandung was veel minder erg.

Tags: Sri Lanka, Curry

Albert

Op deze site beschrijf ik hoe ik onze vakanties beleef. De voorbereiding, de reis maar vooral wat mij opvalt rondom mij. Geen verslag van minuut tot minuut wat we gedaan of gegeten hebben dus. Lees ook de verslagen van eerdere vakanties er maar op na. Vanuit Tanzania werd de site nog gevuld met SMSjes. Dat dwong mij om zo compact mogelijk te formuleren. Vanuit Maleisië kon ik frequent een computer in een hoekje van een hotel gebruiken en tijdens onze reis naar de Indonesische Sunda eilanden beschikte ik over een tablet waar ik elke dag op elk moment in kan schrijven. Het uploaden kon dan later zodra er WiFi verbinding was. Met de vierdaagse kon ik mijn smartphone gebruiken met alle luxe van 24/7 internet en een geintegreerd fototoestel.

Actief sinds 27 Juni 2012